Aktualizace - probíhá doplňování zvukových záznamů (05/2023)
Kytara je natočena pod úhlem 45 stupňů, levá noha položena na podložce vysoké 10-15 cm (doporučuji koupit
speciální pro kytaristy (kytarová podnožka - cca 200 kč),
vypadá to takhle:
Čísla v kolečkách u not označují struny, na kterých se hraje, (1) = první struna od spodu nejtenčí struna - e, (2) = druhá struna tj. h atd.
Zlomek na počátku notové osnovy určuje počet počítacích dob v jednom taktu (vzdálenost mezi dvěmi svislými čarami) , 4/4 = 4 počítací doby raz-dva-tři-čtyři (4 údery metronomu), 3/4 = 3 počítací doby atd.
Notovou osnovu čteme zleva doprava a každé notě odpovídá jeden zvuk-tón. V tomto cvičení jsou noty zahrané ukazováčkem (i) a prostředníčkem (m) pravé ruky pohybem k sobě. Hrajeme na nejtenčí struně - e.
Hrajeme postupně tři noty zleva doprava,
počítáme opakovaně raz-dva-tři-čtyři, na raz u každé noty brknkneme do struny a necháme znít po 3 zbývající doby tj.na doby dva-tři-čtyři (protože se jedná o celé noty - tvar toto určuje - jsou bez nožičky!).
Notu E, leží ve 4. mezeře notové osnovy, odpovídající tón na kytaře = prázdná struna e (nejtenčí), hraje ukazováček pravé ruky (i), zahrajeme na dobu raz,
notu F leží na 5. lince, odpovídající tón na kytaře = struna e zmáčknuta v první poli hmatníku, drží ukazováček levé ruky, hraje prostředníček pravé ruky (m), zahrajeme na dobu raz,
notu G leží nad 5. linkou, odpovídající tón na kytaře = struna e zmáčknuta ve 3. poli hmatníku. drží prsteníček levé ruky, hraje ukazováček pravé ruky (i), zahrajeme na dobu raz.
Cvičení opakujeme, prsty pravé ruky se střídají i m i m i m atd.
Jedná se o celé noty - určeno tvarem noty (bez nožičky). Proto každá nota hraje na čtyři doby.
Noty hrajeme střídavě ukazováčkem a prostředníčkem takto:
Výchozí stav: prst je bříškem položen na struně,
pohybem k sobě prst s mírným překonáním odporu struny spočine na struně nad hrající strunou.
Zvukový záznam:
Hrajeme a hlasitě počítáme raz-dva-tři-čtyři.
Na počátku záznamu 4 údery metronomu.
Poznámka:
V každém taktu (mezi dvěmi svislými čarami) počítáme 4 doby RAZ-DVA-TŘI-ČTYŘI. Je to určeno zlomkem na počátku osnovy 4/4. Znamená to, že do taktu vlezou 4 čtvrťové noty. Jedna čtvrťová nota = jedna počítací doba - viz dále.
Hrajeme horní řádek Žák se zvukovým doprovodem Učitel.
Zvukový záznam Žák:
Zvukový záznam Učitel:
Zvukový záznam Učitel - bez metronomu:
Hrajeme půlové noty, tj. každá nota hraje-trvá dvě doby.
Žák:
Učitel:
Učitel - bez metronomu:
Žák:
Učitel:
Učitel - bez metronomu:
Čtvrťové noty - každá hraje na jednu dobu.
Hrajeme na počátku čtvrťové noty, tj. jedna doba = jedna nota.
Žák:
Učitel:
Učitel - bez metronomu:
Pozor, poslední řádek se opakuje, - viz opakovací značka.
Noty na struně h - 2. struna odspodu.
1. nota = h1, hraje se na prázdné struně h, úder nahoru prsty i nebo m
2. nota = c2, struna h zmáčknuta ukazováčkem (1) v prvním poli hmatníku
3. nota = d2, struna zmáčknuta prsteníčkem (3) ve třetím poli hmatníku
Zvukový záznam:
Žák:
Učitel:
Učitel - bez metronomu:
Žák:
Učitel:
Učitel - bez metronomu:
Dolní řádek opakujeme - pozor na opakovací značku.
Žák:
Učitel:
Učitel - bez metronomu:
Hrajeme tóny na strunách e (1) a h (2) střídavě prsty i a m. Struny se označují číslicemi v kroužku pod notovou osnovou. (1) - nejnetčí struna e, (2) - struna h atd.
Čísla pod notami bez kroužků znamenají prsty levé ruky, 0 - nestlačená struna, 1 - struna stlač. ukazováčkem, 3 - struna stlačena prsteníčkem.
Zvukový záznam:
Žák:
Učitel:
Učitel - bez metronomu:
Žák:
Učitel:
Učitel - bez metronomu:
Hráno 3 x
Žák:
Učitel:
Žák:
Učitel:
Skladba ve 3/4 taktu, tj. počítáme do 3 v každém taktu raz-dva-tři.
Tečka vedle noty prodlužuje délku noty o svou polovinu, tj. v případě první půlové noty (2 doby) s tečkou (1 doba) hrajeme notu na tři doby (2+1=3).
Žák:
Učitel:
Žák:
Učitel:
Noty na struně g (3. od nejtenčí).
Hrajeme střdavě ukazováčkem (i) a prostředníčkem (m)nahoru k sobě.
Hráno 3 x
Žák:
Učitel:
Cvičení ze str. 16
Začínáme na 3. struně (struna g).
Žák:
Žák:
Učitel:
Skladba ve 3/4 taktu, tj. v jednom taktu 3 počítací doby raz-dva-tři.
Tečka vedle půlové noty = notu hrajeme na 3 doby.
Žák:
Učitel:
P - hraje palec pravé ruky směrem dolů - od sebe.
Žák:
Učitel:
3/4 takt, tj. počítáme raz-dva-tři v každém taktu tj. v úseku mezi svislými čarami notové osnovy.
P v n. osnově - hrajeme palcem pravé ruky směrem dolů - od sebe.
Žák:
Učitel:
Žák:
Učitel:
Hluboké tóny g v prvních třech taktech hrajeme palcem pravé ruky. Každý tón g hraje na 3 doby (zní dlouze). Cvičení začíná dvojzvukem, tj. ve stejný okamžik zahrají tóny g a e prsty pravé ruky palcem (P) a prsteníčkem (m).
Žák:
Učitel:
Skladba obsahuje osminové noty (černá s nožičkou a praporkem). Mají kratší zvuk tj. do jedné doby vlezou dvě osminové noty.
Žák:
Učitel:
Žák:
Učitel:
Žák:
Učitel:
Zlomek 2/4 na počátku notové osnovy: 2 počítací doby v jednou taktu (raz-dva). Jedna doba má hodnotu čtvrťové noty.
Žák:
Učitel:
Žák:
Učitel:
Žák:
Učitel:
Noty na struně D (4. struna od spodu) hrajeme tyto:
Žák:
Žák:
Učitel:
Žák:
Učitel:
Cvičení ze strany 26
Poslední řádek se opakuje - pozor, značka REPETICE.
Žák:
Učitel:
Žák:
Učitel:
Žák:
Učitel:
Dvojzvuky hraje pravá ruka palec + ukazováček nebo prostředníček. Znamená to, že zahrajeme dvě noty zároveň.
Žák:
Učitel:
Tóny a h c na struně A,
- tón a = prázdná struna A,
- tón h = struna A zmáčknuta ve 2. poli (prstem 2 tj. prostředníčkem),
- tón c = struna A zmáčknuta ve 3. poli (prstem 3 tj. prsteníčkem)
Hrajeme palcem pravé ruky:
Hráno 3 x
Žák:
Učitel:
Žák:
Učitel:
Tóny e, f, g na struně E (nejsilnější) hrajeme palcem pravé ruky.
Žák:
Učitel:
Žák:
Učitel:
kantormi@seznam.cz